Thursday, February 17

Punch Kad Akhirat



PUNCH KAD AKHIRAT DAN KETIDAKADILAN MANUSIA KEPADA ALLAH

Assalamualaikum

Kita selalu risau dan cuba untuk menghindari agar punch kad tidak berwarna merah kerana ianya mempengaruhi prestasi kerja kita kepada pihak pengurusan.Oleh sebab itu kita sanggup datang seawal yang mungkin walaupun ketika pergi kerja, anak masih tidur lena. Ada juga yang ketika hujan lebat kita sanggup meredah hujan dalam keadaan basah kuyup semata-mata tak nak mencipta rekod punch kad merah..ALHAMDULILLAH.. inilah ciri-ciri orang yang menjaga amanah demi mencari rezeki yang halal..

TETAPI

Adakah kerisauan kita terhadap situasi di atas sama dengan kerisauan kita jika terlambat menunaikan SOLAT DI AWAL WAKTU??. Adakah kita risau jika tidak mendatangi solat berjemaah untuk meraih 27 fadilat?? Tidakkah kita risau suatu hari kelak Allah menilai prestasi solat secara detail dan lebih detail daripada pakar-pakar audit yang selalu kita takuti. Mungkin selama ini kita selalu melambat-lambatkan solat dengan pelbagai alasan. Sekiranya alasan-alasan itu jujur dan benar, maka itu adalah hujah di dihadapan Allah kelak. Seandainya alasan itu dusta, maka orang yang sengaja melambat-lambatkan solat ( tanpa keuzuran/masyaqqah ) kelak dia akan dihumbankan ke dalam neraka WAIL…Maksud firman Allah “Celakalah orang-orang yang Solat. Yakni orang-orang yang lalai dari solatnya” ( Surah Al-Maun:5-6 ) . Sila rujuk tafsir makna lalai dari solat.

SOLAT ADALAH AMALAN YANG PALING UTAMA DIHISAB DI AKHIRAT KELAK. Sila rujuk hadis dalam laman web JAKIM . Ingatlah! bahawa Solat Keutamaan Utama ( SKU ) di akhirat.

Untuk diri saya yang ingin dikongsi bersama..

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More